Fremtidens Læringsmiljø


De 5 zoner til indretning af læringsmiljøet


1. Formidling

Det er vigtigt, at eleverne i forbindelse med formidling føler tryghed, så de kan præstere. Formidlingszonen skal understøtte flere kommunikationsformer, såvel monologiske som dialogiske situationer, samt præsentationer af kortere eller længere varighed. Der skal være plads til større forsamlinger, men også mulighed for mindre grupperinge eller individuel fordybelse.

2. Udvikling

For at skabe optimale rammer for idégenerering i udviklingszonen, skal rummet inspirere til at tænke ud af boksen. Indret med møbler, der har anderledes former og giv plads til at kunne organisere materialer på f.eks. gulv, på vægge og ved interaktive tavler. Det virtuelle læringsrum i udviklingszonen er præget af hardware og software, der både skaber mulighed for at blive inspireret og afsøge informationer i den virtuelle verden

3. Fordybelse

Vi lærer forskelligt og har alle forskellige måder at fordybe os i opgaver på. Derfor skal der i fordybelseszonen være få distraherende faktorer og plads til såvel individuelle fordybelseszoner, så vel som zoner til den fælles refleksion og dialog. Her spiller valget af møbler og møblernes funktionalitet ind. Der er stor forskel på, om diskussioner føres fra en stol med mobilt bord eller i bløde møbler, hvor flere kan sidde tæt sammen.

4. Produktion

Produktionszonen er hvor ideer realiseres og arbejdet med teknologiske redskaber udføres. Med udgangspunkt i Makerspace-tankegangen vil produktionszonen typisk være inddelt i mindre zoner, der i høj grad er præget af de nyeste teknologier (f.eks. lasercutter, 3D printere, robotter, projektorer m.m). og understøttes af analogiske elementer f.eks. møbler, materialer til formgivning eller kreative udfoldelser.

5. Feedback

Feedback foregår ofte på baggrund af små og større præsentationer i mindre eller større grupper. Rummet må derfor gerne indeholde forskellige zoner med mulighed for feedbacksituationer: Små og mobile drop-in stationer, såvel som mulighed for større gruppesamling, da man ofte opholder sig relativt kort tid i denne zone. Feedbackzonen kædes ofte sammen med formidlingszonen, da funktionerne i begge zoner ofte stiller de samme krav til den fysiske indretning.

Skal I indrette et læringsmiljø?

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Vi havde rummet, men ikke ideerne til hvordan vi kunne bruge det optimalt det. Med fantastisk rådgivning har vi nu et velfungerende fællesrum, der gavner fællesskabet, grupper, individuel fordybelse.

© 2018 SIS by Lekolar
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tlf: +45 64 41 04 90 - Lollandsvej 16 - 5500 Middelfart, Denmark
CVR: 29520941

På www.sis-as.dk bruger vi cookies til at samle statistik og til at forbedre vores informationskampagner. Du accepterer, når du klikker dig videre.